Monday 5 November 2012

Cara untuk Betulkan Peranti USB (Not Recognized Error)

Apabila anda menggunakan peranti USB dalam Windows, Windows akan memuatkan dan memasang pemandu peranti untuk berkomunikasi dengan peranti USB baru. Banyak standard pemandu peranti USB dimasukkan dengan Windows XP, lebih di Vista dan Windows 7. Tetapi jika peranti USB tidak disokong oleh Windows, anda akan melihat peranti USB  (Not Recognized Error) seperti di bawah.





Anda boleh cuba mencabut plag peranti USB, menunggu beberapa saat dan memasang kembali, tetapi peluang adalah kesilapan itu akan kekal.
Satu lagi mesej ralat yang biasa peranti mesej yang tidak dikenali telah ditemui.
Apabila anda membuka Windows Pengurus Peranti dari Control Panel, anda biasanya akan melihat peranti USB bawah peranti lain atau Unknown kategori peranti.







Dalam kes cakera keras luaran, anda juga boleh mendapatkan ralat:

Salah satu daripada peranti USB yang dilampirkan ke komputer ini telah berfungsi,
dan Windows tidak mengiktiraf ia.
Bagaimana untuk menetapkan peranti USB tidak diiktiraf error.Considering hakikat bahawa dalam kebanyakan kes pemandu peranti USB yang hilang dalam Windows, penyelesaian biasa untuk menetapkan peranti USB tidak diiktiraf kesilapan untuk memasang pemandu untuk peranti USB. Dalam kebanyakan kes peranti USB baru datang dengan pemandu CD yang mengandungi pemandu USB yang perlu dipasang. Jika anda tidak mempunyai CD pemandu, anda boleh cuba untuk mencari dan memuat turun pemandu peranti USB pada laman web pengeluar.
Dalam kes anda benar-benar tidak boleh mencari pemandu peranti untuk peranti USB, anda boleh menggunakan program pemandu pencari. Program tersebut akan mencari dan memuat turun pemacu peranti pada PC anda berdasarkan perkakasan bahawa ia secara automatik mengenal pasti. Malah jika peranti USB anda tidak dipasang lagi, permohonan itu akan dapat mencari dan memuat turun pemandu USB untuk itu.
Apabila anda mempunyai CD pemandu, ia masih bijak untuk menggunakan program pemandu kemas kini untuk mendapatkan pemandu dikemaskini untuk peranti USB anda. Pemandu pada CD agak sering lapuk dan dikemaskini pemandu boleh menyelesaikan masalah, meningkatkan prestasi dan menambah ciri-ciri.
Satu manfaat kedua untuk program pencari pemandu adalah bahawa ia boleh mengemaskini semua pemandu ketinggalan zaman pada sistem anda. Ini bermakna bahawa pemandu sistem atau chipset juga akan dikemaskini, termasuk pemandu chipset USB pada motherboard anda. Ini juga boleh menyelesaikan peranti USB tidak ralat diiktiraf.

Kaedah lain untuk membaiki peranti USB tidak diiktiraf kes errorIn update USB pemandu tidak menyelesaikan peranti USB tidak ralat diiktiraf, terdapat beberapa perkara lain yang anda boleh cuba untuk menyelesaikan kesilapan.

Jika peranti USB anda menggunakan kabel USB yang berasingan, cuba menukar kabel untuk pastikan kabel USB tidak rosak. Bagi cakera keras luaran yang tidak diiktiraf, kabel USB yang pendek kadang-kadang boleh membantu sebagai voltan kuasa boleh menjadi masalah dalam kes-kes.
Jika anda mendapat USB tidak diiktiraf ralat apabila anda cuba untuk menyambung telefon atau pemain MP3 mudah alih, periksa opsyen konfigurasi pada peranti itu sendiri. Tetapan sering membenarkan peranti untuk dikonfigurasi sebagai Mass Storage Device, yang boleh menyelesaikan masalah.
Periksa BIOS komputer anda pastikan port USB dikonfigurasi dengan betul. Kebanyakan peranti USB baru bekerja terbaik dengan konfigurasi USB 2.0, tetapi dalam beberapa kes, anda mungkin perlu untuk menukar USB untuk sokongan "warisan", yang bermaksud versi 1.1.
Matikan pengurusan kuasa hab USB pada komputer anda. Ini kadang-kadang boleh membantu dengan peranti USB tertentu, terutamanya jika masalah berlaku dengan keadaan perubahan kuasa (resume dari hibernasi contohnya).
Dalam Device Manager, kanan klik pengawal peranti Serial Bus Sejagat dan pilih Uninstall dalam menu popup. Sekarang reboot dan Windows akan memasang semula peranti.
Dalam kes anda menggunakan hab USB, cuba memasang peranti USB terus ke dalam komputer dan bukannya di hab USB. Hab USB sering menyebabkan masalah keserasian dengan peranti USB tertentu. Puncanya boleh keserasian USB versi atau had kuasa USB.
Cuba menutup komputer sama sekali dan cabut plag dari bekalan kuasa. Tunggu selama beberapa minit sebelum memasang ia kembali lagi dan ia bermula. Dalam kes anda menggunakan komputer riba, juga cabut bateri komputer riba dalam langkah ini.
Padam kekunci pendaftaran yang berkaitan di bawah "HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Duplicated \ USB" dari Windows Registry. Setiap peranti USB mempunyai kemasukan di sana bermula dengan "VID_". Cari kemasukan berkaitan dengan peranti USB anda dan kemudian memadamnya. Pastikan anda membuat sandaran pendaftaran sebelum memotong apa-apa!





Mulakan semula Windows dan kemudian cuba memasang peranti USB lagi.
Khususnya untuk Windows XP, terdapat satu lagi penyelesaian yang mungkin yang berkaitan dengan Windows Registry. Ini berkaitan dengan mengeluarkan UpperFilters dan pendaftaran nilai LowerFilters. Microsoft mempunyai artikel pengetahuan asas tentang bagaimana untuk melakukan this.Further program berguna untuk berurusan dengan masalah USB USBDeview, yang merupakan utiliti percuma untuk melihat peranti USB, dan USB View dari Microsoft. Mereka menunjukkan lebih banyak tentang peranti USB anda daripada Device Manager tidak, jadi mereka boleh membantu untuk menentukan peranti USB yang bermasalah. Program View USB dari Microsoft mempunyai kelebihan bahawa ia menunjukkan hierarki, supaya anda boleh melihat yang peranti disambungkan ke USB Pengawal dan USB Hub. Tetapi program ini adalah sebahagian daripada alat-alat pembangunan Microsoft, jadi melainkan anda boleh mencari turun individu yang dipercayai, anda perlu memasang persekitaran pembangunan yang lengkap.
Kebanyakan peranti USB tidak diiktiraf kesilapan boleh diselesaikan dengan satu penyelesaian di atas. Jika anda mempunyai sebarang penyelesaian lain, atau masalah USB yang tidak diselesaikan dengan menggunakan tips ini, sila tinggalkan komen dan saya akan mendapatkan hak ke atasnya!

No comments:

Post a Comment